Strojírenství – ŠVP - Stavba a provoz strojů - pro ty, kteří rádi přijdou každému stroji na kloub (šroub)
- Kód oboru: 23-41-M/01
- Kategorie vzdělání: Úplné střední odborné vzdělání s maturitou (bez vyučení)
- Skupina oboru: Strojírenství a strojírenská výroba (Kód: 23)
- Výstupní certifikát: vysvědčení o maturitní zkoušce
Učební plán oboru Strojírenství - ŠVP Stavba a provoz strojů platný od 1.9. 2022
Školní vzdělávací plán - obsah a rozvržení výuky v předmětech- Stavba a provoz strojů platný od 1. 9. 2022
Učební pomůcky (Velikost: neznámá)
Učebnice – student si nemusí učebnice kupovat, většinu si zapůjčí za poplatek 200,- Kč/školní rok od rady rodičů při prvém příchodu do školy. Fond učebnic se neustále doplňuje.
Žáci:
- Naučí se navrhovat, propočítávat a konstruovat součásti a mechanizmy strojů, nástrojů, nářadí, přípravky a jiné výrobní pomůcky používané ve strojírenské výrobě, vytvářet výrobní postupy při jejich výrobě a opravách, volit stroje a zařízení, nářadí, nástroje a výrobní pomůcky.
- Používají informační technologie, modelují a připravují technickou dokumentaci v CAD systému – př. SOLIDWORKS a využívají technický software pro přípravu a řízení výroby.
- V dílnách si osvojí základy ručního a strojního zpracování kovů a nekovových materiálů používaných ve strojírenství.
- Získají v laboratořích dovednosti - spojené s měřením technických veličin a zkoušením materiálů.
- Seznámí se s elektrickými měřeními na výukovém systému RC Didactik připojených na PC a provádí a vyhodnocují technická měření,
- Konstruuje části a mechanismy strojů na základě funkčních a pevnostních výpočtů,
- Metodami 2D a 3D modelování připravuje vizualizaci a prezentaci projektů,
Čtou a vytvářejí technickou dokumentaci, především strojnické výkresy - Plánují údržbu a nasazení strojů s ohledem na efektivnost a na ochranu životního prostředí,
PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ)
Obecné kompetence:
- ovládat různé způsoby učení se a dobře využívat zdroje informací, být čtenářsky gramotný;
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, uplatňovat varianty řešení, pracovat samostatně i v týmu;
- komunikovat v jednom cizím jazyce minimálně na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky;
- adaptovat se na měnící se sociální a ekonomické podmínky, být finančně gramotný;
- mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce a o vztazích mezi zaměstnavateli a pracovníky, zodpovědně rozhodovat o svém pracovním uplatnění, uvědomovat si význam celoživotního učení;
- aplikovat základní matematické vztahy, fyzikální a chemické zákonitosti při řešení jednoduchých úloh;
- pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívat adekvátní zdroje informací a efektivně pracovat s informacemi;
- jednat ekologicky a v souladu se zásadami udržitelného rozvoje;
- podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury, uznávat hodnotu života;
- uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a požární prevence;
- uplatňovat zásady a předpisy normalizace.
Odborné kompetence:
- navrhovat a dimenzovat strojní součásti a mechanizmy strojů a zařízení, konstruovat nástroje a výrobní pomůcky pro strojírenskou výrobu;
- volit pro strojní součásti a nástroje vhodné materiály a polotovary, předepisovat jejich tepelné zpracování a povrchovou úpravu;
- číst a vytvářet výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a další produkty technické komunikace;
- navrhovat technologické postupy hotovení strojních součástí, nástrojů a výrobků, vytvářet popisy jejich technologických operací, stanovovat jejich technologické podmínky, určovat pro ně strojní zařízení, komunální nástroje a výrobní pomůcky, pomocné a provozní materiály a navrhovat koncepci operačních nástrojů a výrobních pomůcek;
- vytvářet programy pro číslicově řízené stroje;
- určovat způsoby a podmínky kontroly jakosti součástí a výrobků;
- zpracovávat plány péče o stroje a zařízení, navrhovat způsoby diagnostikování jejich technického stavu či závad, rozhodovat o způsobu oprav závad;
- vést záznamy o provozu, údržbě a opravách strojů a zařízení, zpracovávat údaje pro objednávky náhradních dílů;
- kontrolovat strojní součásti a nástroje, měřit délkové rozměry, úhly, tvary a jakost jejich povrchu, měřit základní technické veličiny a podílet se na komplexních měřeních a zkouškách strojů a zařízení, provádět zkoušky technických materiálů a provozních hmot;
- vyhodnocovat výsledky měření a zkoušek, zpracovávat o nich záznamy a protokoly;
- uplatňovat zásady technické normalizace a standardizace, využívat při řešení technických úloh normy, strojnické tabulky a další zdroje informací;
- prezentovat myšlenky a návrhy s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií, využívat aplikační programy pro podporu projektové, konstrukční a technologické přípravy výroby, programy pro podporu péče o technický stav strojů.
Uplatnění absolventa:
Absolvent se uplatní při výkonu povolání v oblasti strojírenství při pracovních činnostech souvisejících se zajišťováním projektové, konstrukční a technologické části výrobních procesů, organizaci provozních činností, v obchodně technických službách apod.
V oblasti péče o provozuschopnost strojů a zařízení nalezne uplatnění jak ve strojírenství, tak v podnicích nestrojírenských odvětví.
- pokračuje ve studiu na vysokých školách zejména strojírenského zaměření
- uplatníse ihned v praxi
- podniká ve strojírenských, popřípadě stavebnch oborech a často však i v oborech dopravy a spojů, informatiky a výpočetní techniky.
Absolvent se uplatní v možných strojních profesích jako:
- konstruktér
- projektant
- technolog
- mistr ve výrobě a servisu strojů a zařízení
- dispečer
- kontrolor jakosti
- dílenský plánovač
- technik investic a engineeringu,
- provozní technik
- operátor CNC obráběcích strojů a i jiných technologických zařízení,
- technik údržby strojů,
- prodejce strojů - obchodní zástupce
- technický manažer provozu.
- a další.
Po ukončení studia by si stejný obor vzdělání opět zvolilo 77,0 % absolventů zvolené skupiny oborů vzdělání, což je více, než činí průměr u absolventů s maturitou celkem (72,0 %).
S odbornou přípravou je spokojeno 75,0 % absolventů zvolené skupiny oborů vzdělání.
Z celkového počtu absolventů dané kategorie a skupiny oborů vzdělání se jich 64,9 % hlásilo ke studiu na vysoké školy a 57,2 % absolventů bylo také přijato.
Absolventi se zvoleným vzděláním, kteří jsou přijati ke studiu na VŠ, studují nejčastěji obory z těchto skupin:
- Strojírenství, strojírenská výroba (66,5 %)
- Speciální, interdisciplinární obory (9,6 %)
- Doprava a spoje (7,5 %)
Míra nezaměstnanosti absolventů škol v dané kategorii a skupině oborů vzdělání byla v roce 2020 4,1 %, což je méně, než činí průměr za danou kategorii vzdělání (4,7 %).
K 30.4. 2020 z naší školy je míra nezaměstnanosti v tomto oboru 5,55 % - tedy 1 absolvent neměl práci.
Zde se můžete podívat na videoukázku z projektu Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce:
Videoukázka ze stránek Národního ústavu vzdělávání
Další informace o oboru najdete: https://www.infoabsolvent.cz/Obory/KartaOboru/2341M01/Strojirenstvi