Kotva
Tisk
Sitemap
Mapa webu
A
A
A

Strojírenství – ŠVP - Stavba a provoz strojů - pro ty, kteří rádi přijdou každému stroji na kloub (šroub)

Vloženo: 22.8.2018 | Autor: Administrátor | Zobrazeno: 5741x | Upraveno: 15.4.2021 | Upravil: Bohumil Bareš
Absolventi jsou kvalifikovaní techničtí pracovníci.

Školní vzdělávací plán - obsah a rozvržení výuky v předmětech- Stavba a provoz strojů

Učební pomůcky (Velikost: neznámá)

 

Učebnice – student si nemusí učebnice kupovat, většinu si zapůjčí za poplatek 200,- Kč/školní rok od rady rodičů při prvém příchodu do školy. Fond učebnic se neustále doplňuje.

 

Žáci:

  • Naučí se navrhovat, propočítávat a konstruovat součásti a mechanizmy strojů, nástrojů, nářadí, přípravky a jiné výrobní pomůcky používané ve strojírenské výrobě, vytvářet výrobní postupy při jejich výrobě a opravách, volit stroje a zařízení, nářadí, nástroje a výrobní pomůcky.
  • Používají informační technologie, modelují a připravují technickou dokumentaci v CAD systému – př. SOLIDWORKS a využívají technický software pro přípravu a řízení výroby.
  • V dílnách si osvojí základy ručního a strojního zpracování kovů a nekovových materiálů používaných ve strojírenství.
  • Získají v laboratořích  dovednosti  - spojené s měřením technických veličin a zkoušením materiálů.
  • Seznámí se s elektrickými měřeními na výukovém systému RC Didactik připojených na PC a provádí a vyhodnocují technická měření,
  • Konstruuje části a mechanismy strojů na základě funkčních a pevnostních výpočtů,
  • Metodami 2D a 3D modelování připravuje vizualizaci a prezentaci projektů,
    Čtou a vytvářejí technickou dokumentaci,
    především strojnické výkresy
  • Plánují údržbu a nasazení strojů s ohledem na efektivnost a na ochranu životního prostředí,

 

PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ)

Obecné kompetence:

  • ovládat různé způsoby učení se a dobře využívat zdroje informací, být čtenářsky gramotný;
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, uplatňovat varianty řešení, pracovat samostatně i v týmu;
  • komunikovat v jednom cizím jazyce minimálně na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky;
  • adaptovat se na měnící se sociální a ekonomické podmínky, být finančně gramotný;
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce a o vztazích mezi zaměstnavateli a pracovníky, zodpovědně rozhodovat o svém pracovním uplatnění, uvědomovat si význam celoživotního učení;
  • aplikovat základní matematické vztahy, fyzikální a chemické zákonitosti při řešení jednoduchých úloh;
  • pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívat adekvátní zdroje informací a efektivně pracovat s informacemi;
  • jednat ekologicky a v souladu se zásadami udržitelného rozvoje;
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury, uznávat hodnotu života;
  • uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a požární prevence;
  • uplatňovat zásady a předpisy normalizace.

Odborné kompetence:

  • navrhovat a dimenzovat strojní součásti a mechanizmy strojů a zařízení, konstruovat nástroje a výrobní pomůcky pro strojírenskou výrobu;
  • volit pro strojní součásti a nástroje vhodné materiály a polotovary, předepisovat jejich tepelné zpracování a povrchovou úpravu;
  • číst a vytvářet výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a další produkty technické komunikace;
  • navrhovat technologické postupy hotovení strojních součástí, nástrojů a výrobků, vytvářet popisy jejich technologických operací, stanovovat jejich technologické podmínky, určovat pro ně strojní zařízení, komunální nástroje a výrobní pomůcky, pomocné a provozní materiály a navrhovat koncepci operačních nástrojů a výrobních pomůcek;
  • vytvářet programy pro číslicově řízené stroje;
  • určovat způsoby a podmínky kontroly jakosti součástí a výrobků;
  • zpracovávat plány péče o stroje a zařízení, navrhovat způsoby diagnostikování jejich technického stavu či závad, rozhodovat o způsobu oprav závad;
  • vést záznamy o provozu, údržbě a opravách strojů a zařízení, zpracovávat údaje pro objednávky náhradních dílů;
  • kontrolovat strojní součásti a nástroje, měřit délkové rozměry, úhly, tvary a jakost jejich povrchu, měřit základní technické veličiny a podílet se na komplexních měřeních a zkouškách strojů a zařízení, provádět zkoušky technických materiálů a provozních hmot;
  • vyhodnocovat výsledky měření a zkoušek, zpracovávat o nich záznamy a protokoly;
  • uplatňovat zásady technické normalizace a standardizace, využívat při řešení technických úloh normy, strojnické tabulky a další zdroje informací;
  • prezentovat myšlenky a návrhy s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií, využívat aplikační programy pro podporu projektové, konstrukční a technologické přípravy výroby, programy pro podporu péče o technický stav strojů.

 

Uplatnění absolventa:

Absolvent se uplatní při výkonu povolání v oblasti strojírenství při pracovních činnostech souvisejících se zajišťováním projektové, konstrukční a technologické části výrobních procesů, organizaci provozních činností, v obchodně technických službách apod.

V oblasti péče o provozuschopnost strojů a zařízení nalezne uplatnění jak ve strojírenství, tak v podnicích nestrojírenských odvětví.

  • pokračuje ve studiu na vysokých školách zejména strojírenského zaměření
  • uplatníse ihned v praxi
  • podniká ve strojírenských, popřípadě stavebnch oborech a často však i v oborech dopravy a spojů, informatiky a výpočetní techniky.

 

Absolvent se uplatní v možných strojních profesích jako:

  • konstruktér
  • projektant
  • technolog
  • mistr ve výrobě a servisu strojů a zařízení
  • dispečer
  • kontrolor jakosti
  • dílenský plánovač
  • technik investic a engineeringu,
  • provozní technik
  • operátor CNC obráběcích strojů a i jiných technologických zařízení,
  • technik údržby strojů,
  • prodejce strojů - obchodní zástupce
  • technický manažer provozu.
  • a další.

 

Po ukončení studia by si stejný obor vzdělání opět zvolilo 77,0 % absolventů zvolené skupiny oborů vzdělání, což je více, než činí průměr u absolventů s maturitou celkem (72,0 %).

S odbornou přípravou je spokojeno 75,0 % absolventů zvolené skupiny oborů vzdělání. 

 

Z celkového počtu absolventů dané kategorie a skupiny oborů vzdělání se jich 64,9 % hlásilo ke studiu na vysoké školy a 57,2 % absolventů bylo také přijato.

Absolventi se zvoleným vzděláním, kteří jsou přijati ke studiu na VŠ, studují nejčastěji obory z těchto skupin:

  • Strojírenství, strojírenská výroba (66,5 %)
  • Speciální, interdisciplinární obory (9,6 %)
  • Doprava a spoje (7,5 %)

 

Míra nezaměstnanosti absolventů škol v dané kategorii a skupině oborů vzdělání byla v roce 2020 4,1 %, což je méně, než činí průměr za danou kategorii vzdělání (4,7 %). 

K 30.4. 2020 z naší školy je míra nezaměstnanosti v tomto oboru 5,55 % - tedy 1 absolvent neměl práci.

 

Zde se můžete podívat na videoukázku z projektu Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce:

 

Videoukázka ze stránek Národního ústavu vzdělávání

Další informace o oboru najdete: https://www.infoabsolvent.cz/Obory/KartaOboru/2341M01/Strojirenstvi