Technické lyceum - zaměření - Stavebnictví nebo Strojírenství
Rozvoj technického myšlení.
Zaměření od 3. ročníku - buď Stavebnictví nebo Strojírenství
- Kód oboru: 78-42-M/01
- Kategorie vzdělání: Úplné střední odborné vzdělání s maturitou (bez vyučení)
- Skupina oboru: Obecně odborná příprava (lyceum) (Kód: 78)
- Výstupní certifikát: vysvědčení o maturitní zkoušce
Učební plán oboru Technické lyceum se zaměřeními - Stavebnictví nebo Strojírenství Platný od 1.9. 2022
Školní vzdělávací plán - obsah a rozvržení výuky v předmětech - ŠVP Zaměření Stavebnictví nebo Strojírenství platný od 1. 9. 2022
Učebnice – student si nemusí učebnice kupovat, většinu si zapůjčí za poplatek 200,- Kč/školní rok od rady rodičů při prvém příchodu do školy. Fond učebnic se neustále doplňuje.
Žáci:
- Získají vědomosti, dovednosti a návyky potřebné k vysokoškolskému studiu technických oborů.
- Získají teoretické poznatky a vhled do problematiky technických oborů, zejména stavebních, strojních a počítačových.
- Naučí se analyzovat a řešit problémy, aplikovat získané vědomosti a uplatňovat je při řešení pracovních metod a postupů.
- Odborné vyučovací předměty jsou koncipovány tak, že podporují logické uvažování a představivost, rozvíjejí technické myšlení absolventů takže ovládají logické myšlení a nalézají kreativní řešení komplexních problémů.
- Získají kvalitní jazykovou výbavu - všichni Anglický jazyk, druhý jazyk de výběru německý nebo ruský.
- Pracují v SOLIDWORKS, ArchiCAD, Dietrich´s,
PROFIL SCHOPNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (KOMPETENCÍ)
Obecné kompetence:
- mít všeobecné znalosti a dovednosti potřebné pro další studium;
- organizovat a řídit vlastní učení a objektivně hodnotit své výsledky;
- ovládat různé způsoby učení se a dobře využívat zdroje informací, být čtenářsky gramotný;
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, uplatňovat varianty řešení, pracovat samostatně i v týmu;
- formulovat své názory a postoje ústně i písemně, komunikovat v jednom cizím jazyce na úrovni B1 a v jednom dalším cizím jazyce na úrovni minimálně A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, mít motivaci k prohlubování svých jazykových kompetencí;
- adaptovat se na měnící se sociální a ekonomické podmínky, být finančně gramotný;
- mít přehled o možnostech dalšího studia a uplatnění na trhu práce, o vztazích mezi zaměstnavateli a pracovníky, zodpovědně rozhodovat o svém dalším vzdělávání a pracovním uplatnění;
- aplikovat základní matematické vztahy, fyzikální a chemické zákonitosti při řešení úloh a praktických problémů;
- pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, využívat adekvátní zdroje informací a efektivně pracovat s informacemi;
- jednat ekologicky a v souladu se zásadami udržitelného rozvoje;
- podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury, uznávat hodnotu života;
- mít kulturní a sociální kompetence potřebné pro občanský život v demokratické společnosti;
- uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a požární prevence.
Odborné kompetence:
- provádět technická měření a zkoušky podle předepsaných metodik a postupů;
- zpracovávat v předepsané formě výsledky měření a zkoušek;
- interpretovat a aplikovat matematické a přírodovědné principy a prostorovou představivost při řešení technických problémů, prezentovat a obhajovat zvolená řešení;
- zpracovávat informace a data získaná pozorováním, experimenty a měřeními;
- posuzovat proveditelnost konkrétních technických záměrů;
- používat při řešení úkolů metody technické práce;
- využívat prostředky informačních a komunikačních technologií včetně standardního i aplikačního programového vybavení;
- využívat grafickou komunikaci jako dorozumívací prostředek technické praxe;
- orientovat se v technické dokumentaci, používat technickou literaturu.
Absolvent se uplatní v možných profesích:
Absolvent je připraven ke studiu na vyšších odborných školách a vysokých školách technického zaměření. Kromě toho získal odborné kompetence uplatnitelné při přímém vstupu na trh práce, včetně dovednosti komunikovat ve dvou cizích jazycích.
Příklady možných pracovních pozic: technický asistent aj. pozice vyžadující obecné technické vzdělání a dovednost technické komunikace.
- Projekční kanceláře
- Stavební odbory obecních úřadů
- Geodetické kanceláře.
- Katastrální úřady.
- Konstruktér ve výrobě
- Programátor junior
- Analytik
- Výpočetní technik
- Technický manažer provozu.
- Technický asistent
Míra nezaměstnanosti absolventů škol v dané kategorii a skupině oborů vzdělání byla v roce 2020 2,7 %, což je výrazně méně, než činí průměr za danou kategorii vzdělání (4,7 %).
K 30.4. 2020 z naší školy 1 absolvent neměl práci.
Z celkového počtu absolventů dané kategorie a skupiny oborů vzdělání se jich 87,8 % hlásilo ke studiu na vysoké školy a 73,7 % absolventů bylo také přijato.
Další informace o oboru najdete https://www.infoabsolvent.cz/Obory/KartaOboru/7842M01/Technicke-lyceum
Zde se můžete podívat na videoukázku z projektu Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce:
Nahrávám data...